OPEN TASKS

OPEN TASKS

LESS WASTE

supported by Orange

1st place Memory Leeks

Waste Collection Optimizer „DriveLess Routes”

Project description:
The solution is about generating less waste by optimizing garbage truck routes based on IoT scales, communicating waste containers data to cloud solution by ORANGE LTE module.

Garbage collection generates the challenges:
– Lack of waste management data
– Not optimal collection routes impacting environment / CO2 emission
– Fixed customer prices not targeted by segregation
– Legislation rules

Value propositions:
– Monitored waste management
– Fuel savings by route optimization
– Time savings by targeted collection points (signals from sensors in containers)
– Lower rates for residents
– Increased motivation for recycling
– Reduction environmental impact

Team members: Konrad Foryciarz, Nicolas Lacosta, Mateusz Kocik, Marcin Zemlok, Ewa Mucha, Jakub Lata


INTERNET OF THINGS

supported by Grupa MiŚOT

1st place Starlab

The smart Bins for your Smart City

Project description:
The smart bins are an IoT project that offers smart city solutions for municipalities specifically for waste management collection. Created and designed with the implementation of the latest innovative technologies IoT, AI, Big Data, API’s integration. We have developed Smart Map that is capable to design unique routes for every single driver that has access to a hardware device. Also, we have developed reporting dashboards with data that can show us significant operational improvements. We think that our application will have a strong social impact and will help to preserve resources and to reduce the overall carbon footprint.

For Route Setting: https://hackyeah.starnet.md/pages/maps/gmaps
For Reporting Dashboards: https://hackyeah.starnet.md/pages/dashboard

Team members: Sergiu Chitan, Oleg Padurari, Bogdan Kalinovschi, Victoria Bucataru, Victoria-Rgina Pacalo, Nicolae Lepodatu


PARTNERS TASKS

PARTNERS TASKS

Choose the task you are interested in:



Games For Good!

by Bank Gospodarstwa Krajowego

1st place Komando Foki

Game Changer: Zrównoważony rozwój

Project describtion:
Interaktywna forma gry mobilnej, która:
– edukuje poprzez udzielanie porad,
– jest zawsze pod ręką,
– wprowadza grywalizację (ranking punktów),
– jest odskocznią od nudnych quizów (retro),
– angażuje w temat wybrany przez administrację aplikacji, w zabawny i przystępny sposób.

Team members: Monika, Wiola, Zofia, Bartosz, Paweł


Game Jam

by GovTech & CRPK

1st place Joyhop

Fantasia (Giraffe)

Project description:
The Divine Giraffe demands your care and protection. Become their Winged Guardian and bring forth their ascension.

Fantasia is an atmospheric action puzzle game in which you undertake an important task of protecting and feeding a mysterious divine Giraffe – all of that as a radiant bird guardian. Fly around a mystical landscape and collect powerful symbols of celestial power, but remember to manage this resource carefully – use it to scare away attacking savage beasts, light up protective beacons, and feed the Giraffe, so it can take its place among the stars.

Fantasia treats Giraffe as a pivotal point of the game, always present near the center of the screen, even though it’s beyond players’ control. Adversaries appearing in the game target only the Giraffe and all our interactions are focused on providing for it – whether it’s protecting the Giraffe through dropping celestial symbols and lighting up the shield beacons, or whether it’s feeding the creature to achieve the goal of the game.

Our goal with Fantasia’s design is not a highscore driven arcade action, but rather an experience focused on curiosity and aesthetics. By making the game cryptic and bizarre in its artistic direction, we want to push the players into a sense of wonder of what lies above the Giraffe’s head and what the world presented means. However, we also wanted to experiment with the game’s identity and as such we decided to combine the straightforward movement mechanic of games like Flappy Bird and the unusual aesthetics of titles like Monument Valley and Hyper Light Drifter.

Team members: Paulina Mołas, Patryk Szeląg


Game Jam

by GovTech & CRPK

2nd place Chmurki

What the Neck!

Project description:
IMPLEMENTACJA TEMATU
Żyrafa występuję u nas bezpośrednio w grze, zarówno w roli postaci sterowanej przez gracza, jak i również prowadzących teleturniej „What the Neck” oraz publiczności. Za element charakterystyczny dla żyraf, uznaliśmy przede wszystkim ich długą i zwinną szyję, na której zbudowaliśmy rdzeń rozgrywki.

OPIS MECHANIKI GRY
Gra opiera się na dopasowywaniu szyi żyrafy do nadciągających w jej stronę przeszkód. Poszczególne segmenty szyi można swobodnie obracać, a samą żyrafę przesuwać wzdłuż platformy. W grze chcieliśmy oddać klimat japońskiego teleturnieju, w którym zamiast żyraf występowali ludzie.

Team members: Dariusz Halama, Mateusz Biedrzyński, Mateusz Pyska, Dustin Smela


Game Jam

by GovTech & CRPK

3rd place No Name Team

Project title

Project description:
Our goal was to tell a short story about difficulties faced by people with disabilities in public space. Work together to help the old woman get her medicine by overcoming obstacles in her way.

Two hands are needed to operate the wheelchair. In the same way, our game requires two players who must work together as one person to complete the game. Each player operates with one key on the keyboard, thanks to which they make our heroine in a wheelchair move and push the story forward. The more synchronized the players are, the more effectively they go.

Team members: Piotr Pochopień, Antoni Kuźniarz


Let’s compost IT !

by Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

1st place Archipelag Troski

skompostuj.to

Project description:
An application that monitors the amount of composted biodegradable waste.

Team members: Adam Jędrzejec, Hubert Gielecinski, Jakub Bombik, Kamil Winer, Sławomir Rażniewski, Mikołaj Żujewski


Let’s compost IT !

by Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Distinction – SAME DNA

Mój Kompostownik

Project description:
Chcąc zaadresować wszystkie wcześniej zdefiniowane wyzwania, stworzyliśmy pojęcie aplikacji „Mój kompostownik”. Nasz projekt łączy w sobie elementy edukacyjne oraz funkcjonalności mające na celu wspierać działania prośrodowiskowe. Co więcej, zaimplementowany w aplikacji algorytm zbiera i analizuje dane w obszarze przetwarzania bio-odpadów, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję.

Opieramy się o trzy główne funkcjonalności:
Odkrywaj – zbiór spersonalizowanych artykułów i materiałów edukacyjnych z obszaru kompostowania, ekologii i innych. Skanuj – oparty o sztuczną inteligencję skaner, który po zrobieniu zdjęcia paragonu użytkownika, dodaje do aplikacji wszystkie pozycje, które są biodegradowalne. Kompostuj – mechanizm, który w innowacyjny i prosty sposób zachęca użytkownika do kompostowania oraz zbiera dane o jego odpadach.

Team members: Bogusław Podhalicz, Aleksander Huk, Jakub Kukla, Maciej Kudas


#MakeSocialMedia FairAgain!

by UKNF

1st place The GINdoors

ScamScanner

Project description:
ScamScanner is a web application which helps KNF employees to search for potential financial frauds in the social media and allows using advanced machine-learning algorithms to assist in decision-making process.
Tech stack:
Frontend
– JavaScript
– Framework: Svelte

Backend
– Python 3.9
– Tensorflow, Stanza, Keras, Scikit-Learn
– FastAPI
– MongoDB

Fully dockerized solution!

Team members: Alicja Łobodecka, Jakub Łobodecki, Mateusz Białek, Kamil Choromański


#MakeSocialMedia FairAgain!

by UKNF

2nd place Wesołe Gradienty

Scam identyUKNFier

Project description: Our software downloads tweets and analyzes them to predict their probability of being a scam article. We built a full application using Docker, Python and Flutter with backend, frontend and artificial intelligence functionalities. Our tool allow experts to view, search and annotate articles based on machine learning predictions and their experience. Moreover, we provide dashboard with advanced, handcrafted statistics of scam presence in articles set. Scam Identifier will be helpful for management to access and evaluate status of financial social media. Analysts will find value in this solution as well, thanks to enhanced annotation and labeling functionalities.

Team members: Kacper Rączy, Igor Kurek, Jan Kosek, Kamil Jędryczek, Piotr Wodzyński


#MakeSocialMedia FairAgain!

by UKNF

3rd place This is fine

Social media checker

Project description:
Uruchomienie maszyny lokalnie:
docker-compose up
Aplikacja pojawi się na porcie 80 (domyślnym) na localhost
Endpointy:
/api/v1/scrap – scrapowanie i predykcja wiarygodności. Warto wykonywać za pomocą crontab co 5 minut. UWAGA! Zalecamy użycie GPU do inferencji modelu. UWAGA v2: należy podać swoje klucze API w pliku .env! Obecnie są puste
/api/v1/get-recent-tweets pobieranie z bazy tweetów, które nie zostały ocenione przez człowieka, ale są już po predykcji
/api/v1/get-statistics – pobieranie ogólnych statystyk z bazy (w przyszłości do rozbudowania)
/api/v1/change – zmiana statusu tweeta (po akceptacji/odrzuceniu przez człowieka)

Dostęp do bazy na porcie 5050 (pgadmin) – hasła w .envie (zalecamy zmianę).

Model uczenia maszynowego jest sztos, to najlepsza (choć najmniej widoczna) część tego projektu. Trochę opowiadam o nim w filmie, ale więcej chętnie opowiemy na prezentacji na żywo 🙂

Technologie użyte wymienione w tagach: software, python, javascript, pytorch, ai, machinelearning, fastapi, nodejs, vitevue

Team members: Mateusz Zimoch, Piotr Zieliński, Bartłomiej Kurzeja, Bartosz Gierczak, Katarzyna Kozińska, Tomasz Paradysz


Quizz Generator !

by IPN

1st place localhost:2022

IPN – Internetowy Pomocnik Nauczyciela

Project description:
Jest to aplikacja internetowa wychodząca naprzeciw potrzebom IPN pozwalająca na łatwe i szybkie generowanie quizów dla uczniów szkół każdego szczebla. Prostota i przejrzystość interfejsu gwarantują, że z aplikacji z łatwością skorzystają zarówno biegli użytkownicy komputerów, jak i totalni laicy. Jednocześnie styl aplikacji cieszy oko i sprawia, iż korzystanie z niej jest miłe i przyjemne. Aspekt losowości generowanych pytań oraz klucz odpowiedzi, a także możliwość wygenerowania gotowego quizu i zapisania go jako plik PDF w celu późniejszego wydrukowania i wykorzystania na sprawdzianie wiedzy, jest niewątpliwym ułatwieniem ciężkiej pracy nauczyciela. Technologie skanujące bazy danych IPN zapewniają szybkość oraz precyzję dobieranych pytań, a także elastyczność korzystania z aplikacji — zarówno za pomocą komputera, jak i telefonu.

Team members: Damian Frisch, Andrzej Herman, Mateusz Kraska, Piotr Sowiak


Quizz Generator !

by IPN

2nd place Alergeek Ventures

HiStory

Project description:
Proponujemy obejrzenie prezentacji za pomocą strony internetowej Canva, do której link zamieszczamy poniżej. Przesyłamy także prezentacje w formie PDF, wraz z filmikiem prezentującym działanie produktu (YouTube).

W kwestii logowania można wprowadzić dowolne dane.

CANVA link

http://10.250.161.21:3000

https://history-production.up.railway.app/

Team members: Bartosz Gotowski, Julian Madej, Mariusz Wilk, Franciszek Madej


sendHybrid.GOV

by Ministerstwo Finansów

2nd place WixaTech

Send It Hybrid

Project description:
Send It Hybrid offers an automatic and user-friendly solution for day to day duties of civil servants in sending documents and messages in the fast and ecological way with use of the hybrid approach.

The application lets the user download multiple files at once, validate them, and generate the report containing information about errors, metadata and possible ways of fixing the file. Additionally, it updates the PDF file with the headers that can be processed by the postal service provider. As a result, it improves managing large amounts of documents, and saves the cost of sending malformed documents.

On top of that, it offers the admin view to display the settings. It is possible to update the parameters in case of changing the requirements by the postal service.

Team members: Paweł Oczadly, Karolina Placek, Jakub Kowalski


sendHybrid.GOV

by Ministerstwo Finansów

3rd place Debeściaki

StampIT

Project description:
Aplikacja StampIT pozwala użytkownikowi przesłać plik elektroniczny do Operatora Wybranego. Przed wysłaniem, aplikacja wykonuje szereg testów, czy przesłany plik spełnia wymagania i może być obsłużony przez Operatora. Jeśli błędy wykryte podczas testów mogą zostać naprawione bez udziału użytkownika, program dokonuje naprawy dokumenty, który potem może zostać wysłany ponownie. Dzięki przejrzystemu interfejsowi, użytkownik krok po kroku jest w stanie zidentyfikować problemy z dokumentem oraz naprawić je samodzielnie lub przy użyciu aplikacji. Rozwiązanie podaje też podgląd ostatnio uploadowane dokumenty i ich raportów.

CANVA link.

Team members: Maciej Skała, Aleksy Kmita, Igor Michalak, Michał Oręziak


Break the Fake

by Ministerstwo Finansów

1st place bards.ai

Finance24

Project description:
App URL: https://finanse24.bards.ai/
Video: https://youtu.be/56lW7lx0pik

Link to files (too large for challengeracke, but in correct format): link

Team members: Michał Pogoda, Norbert Ropiak, Jan Kulbiński, Konrad Loch, Michał Swędrowski


Break the Fake

by Ministerstwo Finansów

2nd place FullStek

Break the fake

Project description:
The GitHub repository of the project: https://github.com/vladfedoriuk/breakthefake

Link to access the deployed application: http://161.35.196.75/ **Note** All the command line statements presume that your working directory is `breakthefake`

# Overview
This is a web app that allows you to search for news articles and see how they are related to each other. It uses a machine learning model to classify fake news, categorise the articles and also show summary statistics about the articles

Full ML functionality:
– article sentiment,
– useful statistics and visualization about the collected articles.
– hate speech presence, and
– possibility of a fake news

The program is a web app consisting of two pages:

– The news summary page with filtering options
– The statistical visualization dashboard page
– About the project page

### Quick Guide? :rocket:
See `Readme.md` for more details.
You can search for articles by entering a keyword in the search bar. The results will be displayed in a table. You can click on the link of the article to see the full article.

The article contains:
– The title of the article
– The summary of the article
– The link to the article
– The date the article was published and the author, if available
– The category of the article
– The probability of the article being fake news
– The sentiment of the article

#### Authors
– FullStek

# Data sources
We wrote automatic scrappers (`./scrapper` folder) to collect data from the following sources:
– [tvp](https://www.tvp.pl/)
– [pch24](https://www.pch24.pl/)
– [wp](https://www.wp.pl/)
– [wpolityce](https://www.wpolityce.pl/)

# Models
We used the following models:
– [spacy](https://spacy.io/) for lemma analysis and extractive summarization
– hate-speech classification model from Hugging Face trained on PL corpus
– sentiment analysis model from Hugging Face trained on PL corpus
– custom-trained model that consists of:
– LDA topic modeling for discovering topics
– fake news detection model based on SVM + TF-IDF + Bayesian optimization
– here, we used a custom scrapped [demagog](https://demagog.org.pl/) dataset.
– see the scrapping folder for how this was obtained.

# Project development cycle

1. Scraping selected news portals and extracting chosen information (article title, summary, contents, author, and date)
2. Storing article information (including analysis) in a database.
3. Implementing AI/Machine Learning models to perform sentiment analysis, hate speech recognition and fake news detection.
4. Creating a front-end app communicating with the database.

## Technologies used

We used a multitude of technologies to create the project. The list includes:

– Python
– Docker [docker](https://www.docker.com/)
– used to build a scalable container
– DigitalOcean [digitalocean](https://www.digitalocean.com/)
– used for deployment of the app
– Streamlit [streamlit](https://www.streamlit.io/)
– used to create a front-end app
– used to create a dashboard
– search news and summary pages
– Scikit-Learn
– Training SVM
– Tf-idf vectorizer
– LDA topic modelling
– Evaluation metrics
– Pandas
– Data manipulation
– HuggingFace
– Transformers (hate speech + sentiment analysis)
– Tokenizers
– PyTextRank + Spacy
– Extractive summarization
– Automatic tag extraction
– Lemmatization
– used `pl_core_news_sm` model for speed
– Plotly
– Data visualization

Team members: Vladyslav Fedoriuk, Jakub Mojsiejuk


sendHybrid.GOV

by Ministerstwo Finansów

3rd place The Dodos

Finanewsy

Project describtion:
Finanews to aplikacja web, która nie tylko zaciąga informacje z mediów gospodarczych, ale także wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do oceny sentymentu (wydźwięku) newsa oraz prawdopodobieństwa jego prawdziwości.

Pozwala też na filtrowanie artykułów po zakresie dat, kategoriach (tagach), źródle, wydźwięku i prawdopodobieństwie bycia fake news-em.

Możliwe jest także wybranie częstotliwości odświeżania artykułów oraz odświeżenie za pomocą przycisku.

Wybierając pełen zakres dat i czyszcząc filtry, można przeglądać pełne archiwum zebranych artykułów. Dodatkowo użytkownik może wybierać artykuły do umieszczenia w przeglądzie prasy (i wygenerować link do takiej prasówki) i posortować artykuły tak, żeby widzieć wszystkie lub tylko wybrane, a także od najnowszego do najstarszego lub odwrotnie.

•••

Aplikacja umożliwi ręczne oznaczanie każdego artykułu jako FAKE lub NIE FAKE, co dodatkowo pomoże algorytmom lepiej oznaczać kolejne newsy w przyszłości. Będzie można również przeglądać archiwum wygenerowanych prasówek.

Kolejne funkcjonalności, które można wdrożyć to:
inteligentna wyszukiwarka oparta o NLP (przetwarzanie języka naturalnego)
panel, w którym można przeglądać statystyki trendów (co czym się aktualnie dużo mówi i jaki wydźwięk mają newsy), a także wykresy dla poszczególnych filtrów
grupowanie duplikatów treści z różnych źródeł i/lub pokazywanie tylko pierwotnego źródła newsa
zaawansowane oznaczanie sentymentów (specyficznych emocji) i wyciąganie powtarzających się emocjonalnie nacechowanych słów kluczowych
ocena prawdopodobieństwa zawartości treści newsa pod względem mowy nienawiści (częściowy algorytm mamy już gotowy z innego projektu)

Team members: Ania Ryś, Piotrek Pietrzyk, Piotrek Bednarski


Game Development #1 Polish Great Battles

by CRPK

1st place Devine Studio

Polish Great Battles – Grunwald VR

Project description:
The project explores a new way of playing strategy games using VR and aims to show the Battle of Grunwald from a new perspective. The player, commanding the armies of the Union of Poland and Lithuania, has a chance to feel the royal power.

The game begins in the royal tent, which offers a view of the battlefield. The tent has a board with pawns showing the current state of the battle. The player, using VR controllers, makes turn-based moves on the board against a computer-controlled opponent. Every move players make is reflected on the big-scale battlefield. The player’s choices include maneuvers such as attacking, moving, and regrouping. The winner is the one who defeats the opponent.

We used tools such as Unity, Blender, Substance 3D painter, and Affinity designer to create the project. The project underwent the prototyping phase, developing and implementing the produced assets, and polishing. At the polishing stage, we used the assets Boxophobic Atmospheric Height Fog to get a pleasant fog and Handy hands as a visualization of the player’s hands.

The project has good growth opportunities, starting with the possibility of expanding with new commands, command systems, and messengers. A further plan is to present many more battles and show other leaders’ perspectives. Virtual reality, as a rapidly growing industry, makes it possible to explore new solutions and emotions that customers want.

Team members: Lęcznar Michał, Krawiec Krystian


Game Development #1 Polish Great Battles

by CRPK

2nd place Cubepotato

1920: Telegraphist

Project description:
The game „1920: Telegraphist” is a war game combined with a rhythmic arcade. The action of the game „1920: Telegraphist” takes place in Warsaw, Poland in 1920, where, using a radio station, the Polish army prevented the 4th Soviet Army from receiving orders. Our production highlights how the USSR troops were „played” by the sonorous Polish patriots. You as a telegraph specialist jam Soviet signals, sending to the front the contents of the Book of Genesis. Therefore, you support attacking forces, who bravely fight back for the polish land. Your mission will be successful if you persevere in the eastern assault or capture essential enemy cities.

Team members: Jakub Latuszek ($Jakub$#7379), Filip Latuszek (Hyopplo#2012), Mateusz Kusionowicz (TheMatiaz0#0354), Jan Stokłosa (Martiso#0339), Emil Markiewicz (Kekermann#5945), Damian Śremski (Damian Śremski#7331)


Game Development #1 Polish Great Battles

by CRPK

3rd place Makrohard

Hel to Pay

Project description:
„Hel to Pay” was made for task Game Development #1 Polish Great Battles and, gets the player to immerse themselves in the defense of Hel peninsula. It was undoubtedly an important battle with great symbolic meaning. Defiance of Hel’s defenders was for a long time a symbol of polish defiance against invaders.

It is a strategic game about controlling artillery, where the Player had to manage his limited resources – (maneuverability and visibility) to fend off foes. It may seem unorthodox, but there are many RTT games which focus on directing artillery. I just tried to adapt it to the medium of Virtual Reality.

Having been granted only a very small coastline after the Treaty of Versailles ended The Great War, Poland has put much effort into securing its access to the sea. For that reason, Hel Defensive Region has been created. Among other defensive measures, it featured a battery of coastal artillery capable of harming even the largest of Dreadnoughts. It was these guns that were supposed to protect the polish naval base.

It’s September 1939 and defenses are finally brought to the test and you are too.

As an artilleryman it is your task to aim and fire at enemy vessels, not cut off and outgunned you can only postpone the inevitable. Yet, I believe you will do your best, and maybe you will learn something along the way.

The fortifications are based on accurate photographs of Hel’s defenses. I tried to make them alike to the best of my humble artistic abilities

The game features a tutorial, but just so you know.

You use the left wheel to turn the turret, right to raise or lower your barrel and ball-on-the-string in the middle for actually shooting. You may want to pull it as far as you can in order for it to work.

All intractable elements have a white outline (except for the radio switch that turns off narration) and can be gripped using either grip or trigger buttons.

Try to kill boats shooting at you first.

The following assets are used in said project:
DOTween
Sirenix Odin Inspector
XR Interaction Toolkit (unity built-in)
Amplify Shader Ed
TextMeshPro (in project, unused)

Entire source code and build is available in this public repository https://github.com/hesmeron/HackYeah2022 under name wersja_v1.apk in main directory
Trailer on YouTube

Team members: Kajetan Radulski


Game Development #2 Literature: Trilogy

by CRPK

1st place Sticky Piston Studios

The Deluge

Project description:
Intro to game

Year 1655 was not gentle for Polish-Lithuanian Commonwealth. After Cossak-Polish War led by Bogdan Chmielnicki ravaged most nowadays Ukraine and Lithuania, heavily incapacitating Commonwealth prowess, yet another threat loomed over the Kingdom.

The Deluge…

One would think that after the Treaty of Stuhmsdorf the enmity between the Swedish Crown and the Commonwealth would die down. Conversely, this is a story of devious political moves, treachery and immense bravery of the common folk.

It is you who aids the Commonwealth of 1655 as a simple Nobleman or a Noblewoman, assembling their own army and participating in several pivotal battles of this period.

Team members: Szymon Duchniewicz, Jakub Duchniewicz, Mateusz Szymonski


Game Development #2 Literature: Trilogy

by CRPK

2nd place Poważne Wyrobnictwo Gier

Ogniem i Słowem

Project description:
During a game jam, a young game developer Oriel stumbles upon two weird individuals, who appear to be characters from a famous polish book series called Trilogy. They were mid-fight when they teleported… are their poetry skills as polished as sword fighting?

Ogniem i słowem (With Fire and Word) is a comedy visual novel made by Serious Game Manufacture team for a HackYeah 2022. It’s a bit of a knowledge test from the Trilogy book series and a bit of a rhyme contest. Can you beat polish aristocracy in a word battle?! Did they learn something from this weird time-travelling experience?

Team members: Gerard Makuszewski (Ehon#8919), Monika Dalach (Griszka#9286), Lucjusz Rossed (Kyrkke#2234)


Game Development #2 Literature: Trilogy

by CRPK

3rd place Ebercik Games

Wola Ognia

Project description:
Gra została zrealizowana w ramach hackathonu i ma na celu pokazanie ciekawego stylu graficznego gry opowiadającej o trylogii książek Henryka Sienkiewicza. Gracz stara się pomóc natchnąć pisarza poprzez czerpanie weny z wyrazów wylatujących z ogniska. Prowadzi go to przez przygodę, w której może zobaczyć najsłynniejsze sceny z dzieł Ogniem i mieczem, Potop oraz Pan Wołodyjowski. W obecnej wersji są to inscenizacje, lecz proces tworzenia gry natchnął również naszą drużynę do 'zgamifikowania’ wydarzeń z tych książek.

Gra ma na celu pokazanie dzieł polskiego poety w ciekawy sposób , który jest atrakcyjny dla młodych odbiorców.

Miłej gry!

Film z gameplayem

Team members: Piotr Kaleta, Michał Minikowski


Game Development #3 Polish Medival Villages and Settlements

by CRPK

1st place Team Stumble

Dalibor

Project description:
Przedstawienie tematu w grze:
Gra porusza los małych wiosek w Ziemi Cieszyńskiej na początku 13 wieku. Wtedy to po śmierci Bolesława Wysokiego, który przekazał Śląsk Cieszyński swojemu synowi- Henrykowi Brodatemu ziemie te zostały najechane i ostatecznie zajęte przez Mieszka Plątonogiego.

W grze pokazujemy los prostego chłopa, który dostał zadanie przewieźć broń do garnizonu w Cieszynie, a po drodze odwiedza wsie dotknięte wojną, gdzie na bieżąco komentuje i przygląda się ostatnim chwilom, które mieszkańcy w nich spędzili.

Jest to bardziej spojrzenie na realność wsi z perspektywy prostego człowieka. W okresie rozbicia dzielnicowego małe osady często padały ofiarą bratobójczych walk i najazdów obcych państw. Wioski w grze zbudowane są na historycznych planach.

Mechanika gry dzieli się na dwie części:
fazę eksploracji
fazę podróży

W fazie eksploracji główny bohater (Dalibor) poznaje historię wioski, w której się zatrzymuje i stara się przygotować do bezpiecznego noclegu. W tej fazie gracz musi uzupełnić zapasy wody i rozpalić 3 ogniska, by odgonić wilki. Interakcje te wykonywane są poprzez odpowiedni przycisk (E). Gdy postać jest przygotowana, może udać się na spoczynek (wcześniej gra mu to uniemożliwia).

Podróżując po osadzie, gracz może znaleźć różne proste przedmioty zostawione przez mieszkańców wiosek. Wchodząc z nimi w interakcję, gracz na chwilę traci kontrolę nad ruchem oraz kamerą, a postać komentuje dany obiekt ze swojej perspektywy, prostego chłopa.

W fazie podróży gracz kieruje dorożką, mając za zadanie omijać przeszkody. Jeśli będzie jechał zbyt wolno, mogą go pożreć wilki.

Trakt podzielony jest na 3 splainy, wóz może znajdować się jednocześnie na jednym z nich. Gracz musi regularnie zmieniać tor, by omijać przeszkody, naciskając przyciski A oraz D. Wóz nie jest jednak w pełni sterowny i zmiana toru następuje z opóźnieniem, o czym gracz musi pamiętać.

By jechać do przodu gracz regularnie trzaskać biczem (LPM), co przyśpiesza konia, ale ten po pewnym czasie zaczyna zwalniać.

Celem gracza jest dojechanie do kolejnej wioski, a ostatecznie do samego Cieszyna.

Team members: Dominik Fajto, Magdalena Kirjazow, Artur Miękina, Damian Rydzicki, Marta Suchoń, Karol Woźniczak


Game Development #3 Polish Medival Villages and Settlements

by CRPK

2nd place PayWay

AgeOfCarpathian

Project description:
Zostań sołtysem XIII wiecznej wsi w okolicach pasma gór Karpat, otrzymujesz ziemie, którą musisz zagospodarować, wyznaczaj pola uprawne, zbieraj żniwa, wypasaj owce, sprzedawaj surowce i rozbudowuj swoją wioskę. Weź udział w wyścigu do osiągnięcia jak najlepiej rozbudowanej wioski, z jak największą populacją rywalizując z narodami zjednoczonymi wokół górskich Karpat.

Become the mayor of a thirteenth-century village in the area of the Carpathian mountains, you get land that you have to develop, mark farmland, harvest, graze sheep, sell materials and expand your village, take part in the race to achieve the best developed village, competing to gain most of the pupulation, with the nations united in the mountainous Carpathians.

Uwaga: Każdy kraj wybierany w menu posiada odmienne warunki początkowe. Polska jest bogata w zasoby, co sprawia, że rozgrywka jest łatwiejsza.

Video gameplay

Team members: Sebastian Grabowski, Łukasz Surma


Game Development #3 Polish Medival Villages and Settlements

by CRPK

3rd place agm

Pany i Plebany

Project description:
Projekt Pany i plebany jest grą z gatunku visual novel z elementami symulatora ekonomicznego i gry RPG. Gracz wciela się w Macieja, sołtysa XV-wiecznej fikcyjnej wsi Piekary ulokowanej na Pogórzu Dynowskim, blisko Bieszczad. Populacja wsi jest mieszana: jednocześnie mieszkają w niej Polacy i Rusini Karpaccy.

Podstawowym celem gracza jest utrzymanie powierzonej mu domeny w dobrym stanie i jej rozwój. W związku z tym gracz musi zadbać zarówno o ekonomię „swoich” dóbr, jak i o dobre relacje z lokalnymi „dygnitarzami” pokroju szlachcica (pana na Piekarach i okolicznych wsiach) czy lokalnego księdza proboszcza. Ważnym elementem gry będzie gospodarka zasobami i rozstrzyganie lokalnych sporów i losowych problemów. Kolejnym elementem będzie lokalna polityka: „dygnitarze” wszak mają własne ambicje i cele, w których gracz może im pomóc lub przeszkodzić, a tym samym samemu stawać się coraz ważniejszą „szychą” na Pogórzu Dynowskim. Trzeba pilnować z nimi dobrych relacji! Mechanika rozwoju naszych dóbr jest prosta i przystępna – w systemie tur rozbudowujemy nasz majątek o nowe obiekty według sugestii naszych „dygnitarzy” – trzeba jednak ostrożnie działać, gdyż nadmierne ignorowanie pana lub plebana skieruje ich na wojenną ścieżkę!

Kolejnym celem będzie awans społeczny naszego sołtysa. Można docelowo na tej podstawie podzielić grę na trzy akty, wyznaczone według celu, jaki sobie stawia nasz protagonista:

➢ Akt I: jako sołtys zaledwie jednej wsi, Maciej chce awansować na ważniejszego zarządcę. Musi w tym celu doprowadzić Piekary do dobrobytu ekonomicznego, jednocześnie lawirując politycznie między panem a plebanem. Choć trzymanie z jednym z nich pozwoli mu na upragniony awans, to w tym celu trzeba utrzeć nosa drugiemu z nich – a tym samym zyskać sobie śmiertelnego wroga…

➢ Akt II: Maciej dzięki współpracy z panem lub plebanem osiągnął upragniony awans społeczny, będąc teraz zarządcą dóbr u prawdziwego magnata. Mikołaj Kmita, pan na Dynowie, pokłada w Macieju wielkie nadzieje, ale i też liczy na jego zdolności. Gracz na tym etapie nie zarządza już jedną wsią, lecz całym kluczem dóbr. By to odzwierciedlić, zmieni się również mechanika ekonomiczna gry. Zarządzanie wieloma wioskami będzie opierało się na delegowaniu odpowiedzialności i dbaniu o ekonomię całego klucza. Dobór naszych podwładnych jest niezwykle ważny, gdyż może on nam przysporzyć zarówno kłopotów, jak i korzyści. Ambitny Maciej jednakże nie zamierza poprzestać na tym. Celem „politycznym” aktu II jest zyskanie sobie sprzymierzeńców wśród lokalnych decydentów, dzięki którym można będzie sfałszować szlachectwo. Niezwykle trudny jest to proces, lecz jaka korzyść! Sieć polityczna zatem będzie jeszcze bardziej skomplikowana, a uproszczony system ekonomiczny ustąpi miejsca bardziej zaawansowanej polityce. Wśród dygnitarzy nie są już tylko lokalni szlachcice, ale również ksiądz kanonik, a także wójt Dynowa – co pozwala nam na większe pole manewru.

➢ Akt III: „Świeżo upieczony szlachcic z dziada pradziada” Maciej, pan na włościach (herb i nazwisko można sobie wybrać!) ma przed sobą nowe zadanie. Teraz będąc posesjonatem, nasz bohater musi sprostać dwóm wyzwaniom. Jednocześnie musi opierać się gniewnym panom szlachcicom, świadomym dokonanego przekrętu, i utrzymać swoje dobre stosunki ze swoimi przyjaciółmi, dzięki którym awansował – lub pozbyć się niewygodnych świadków. Ale nie o samo przeżycie tu idzie, lecz i o rozwój! Celem naszym, dzięki umiejętnemu lawirowaniu politycznemu i świetnej gospodarce jest wstąpić na dwór samego króla Kazimierza IV i tym samym dostąpić zaszczytów, o których nawet wysoko urodzonym panom się nie śniło. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, mechanika gry jest dostosowana do nowych wyzwań i nowej pozycji, jaką cieszy się nasz bohater. Pula dygnitarzy powiększa się do rang najwyższych – Maciej będzie układał się z ludźmi takimi jak ksiądz biskup lub lokalny wojewoda, a do aspektu gospodarki ogólnej zasobami oraz delegowania podwładnymi dojdą również mechaniki wielkiego handlu, pokroju spławiania zboża do Gdańska (korzystna działalność, lecz nie bez zagrożeń).

Celem gry jest oddanie w przystępny sposób realiów życia wiejskiego w XV-wiecznym Królestwie Polskim. Poprzez przystępną formułę, aczkolwiek ciągle angażującą gracza, przekazujemy odbiorcy wiedzę o ówczesnym życiu codziennym, gospodarce, stosunkach społecznych, lokalnej polityce i niespotykanych dzisiaj problemach pokroju najazdów tatarskich, o których odbiorca raczej nie dowie się ze szkoły. Naszym celem jest stworzenie przystępnej, przyjemnej, ale ciągle stawiającej odbiorcy pewne wyzwania gry. User experience ma wiązać się z uczącym przeżyciem, dającym graczowi zabawę i satysfakcję, jednocześnie pozwalając na szeroką immersję. Ważnym elementem jest również humor – przy dość dużym natłoku informacji, jaki może czekać gracza humor tekstowy oraz audiowizualny pomoże mu skupić się na grze i dostarczy jednocześnie nowej warstwy przyjemności płynącej z gry. Niezwykle ważnym elementem będzie również glosariusz, objaśniający graczowi terminy, obyczaje i inne dzisiaj nieznane rzeczy. Chociaż gra jest dla każdego, docelowym odbiorcą będzie gracz w wieku szkolnym lub studenckim, a także zagraniczni entuzjaści gier ekonomicznych i visual novel.

Team members: Michał Ślusarski | m_slusarski#3135, Anna Głowacka | Vt#9883, Grzegorz Gucwa | Ypsilos#6815